Afbeelding

Botendag 2019

29 mei 2019 in Roofvis
Marcel met snoek

Het is eindelijk zover! Ik heb het over de laatste zaterdag van mei. Geen plug, geen shad, geen doodaas en zelfs geen spinner mocht tot de dag van vandaag te water. Leuk voor onze vrouwen en kinderen, maar minder voor ons roofvissers. Wat jeukte het om te gaan vissen en zeker omdat de weersverwachting geweldig was. Ik had er zin in, maarja alleen op pad is ook zo saai. Daarom belde ik vorige week Chau kar op, om te vragen of hij met mij mee wilde gaan. Helaas had hij al afgesproken om met de roofvisafdeling van de Ruischvoorn op pad te gaan vanuit de boot. Al snel werd ik gevraagd om mee te gaan en Michael Koops ging ook gezellig mee. Nou daar zeg ik geen nee tegen, dus heb ik vervolgens al mijn kunstaas en hengels weer vanonder het stof gehaald. Toen kwam de keuzestress, die plug wel, die shad mag niet ontbreken en dat spinnetje ook maar mee. Op dat moment zie je dat je best veel kunstaas hebt, maar gelukkig weet mijn vriendin niet alles. Een paar nachtjes moeten slapen en toen was het eindelijk zover, de opening van het roofvisseizoen.

Visboot

Wij hadden om half negen afgesproken bij de trailerhelling te Waspik. De andere twee visboten van de clubleden waren echter al veel eerder vertrokken. Ik met mijn drukke werkweek als vrachtwagenchauffeur en Chau kar met zijn jonge kindjes, tja dan maar wat later te water. Toen de boot eenmaal in het water lag, ging Chau kar zijn auto en trailer parkeren. In tussentijd genoot ik samen met Michael van de mooie omgeving vanaf de steiger, met de boot aan een touwtje in onze jeukende handen. Maar toen Chau kar terug was en plaats achter het roer nam, toen gebeurde er iets onverwachts. Vol goede moed draaide hij de sleutel van het contact om. Wij hoorden een zjoem zjoem geluid, en nogmaals een zjoem zjoem geluid. Ja hoor, de startaccu was leeg. Hij was dus met enige teleurstelling uit de boot gestapt en opzoek gegaan naar startkabels. Gelukkig was de havenmeester in de buurt en kwam hij terug met een startaccu en de benodigde bekabeling. Binnen vijf minuten startte de Mercury en kon het visfeest beginnen.

Wij zijn direct rechtsaf gegaan vanuit de haven, daar waar we onderweg Frank en Ad Verhoof tegenkwamen. Deze vroege vogels hadden samen al vijf vissen geland, waarvan een paar snoeken en de rest baars. Dat geeft goede moed! Even later zijn we ook de andere boot tegengekomen met Peter en Geert aan boord. Ook deze jongens hadden vis gevangen, ons hartje ging harder net als de motorboot. Vol gas erop en met hoge verwachtingen naar onze eerste stek gevaren.

Geert met een mooie snoekbaars

Na een kwartier varen op de Oude maas kwamen we op de beoogde stek aan, lelie bedden, palen en ondiep water tegen de oever. Nadat we de elektromotor hadden aangezet begon het vissen. Ik had een paar keer geworpen. Plotseling een baars van een centimeter of vijftien met grootheidswaanzin achter mijn plug van een centimeter of twintig aan. Het aas was duidelijk te groot voor deze volger, maar toen zagen we meer activiteit in het water. Springende vis her en der, maar of het nu roofblei of baars was konden we niet zien. Chau kar en ik wisten dat we te groot aas bij ons hadden, echter Michael had wel klein formaat kunstaas bij. Na een paar worpen werd zijn blauwe plug gepakt door een snoekje van tweeenvijftig centimer. Na wat foto’s ging deze snel terug, we hoopten op zijn grote moeder.

Nou dat was dus de eerste vis van de dag. Niet zoveel later later kwam zijn moeder daadwerkelijk langs, want mijn hengel stond opeens helemaal krom en begon er een zwaar gewicht te zwemmen. Ze ging naar links, naar rechts, naar links en toen weer kopschudden. Inmiddels lag het schepnet klaar in het water, het net omhoog en daar zat big mama dan. De haak schoot op dat moment los, gelukkig hadden we mazzel en wist ze net niet te ontsnappen. Hi fives, felicitaties, kortom een geweldige opening van het roofvisseizoen! Mijn eerste vis van die dag, een dikke van vierennegentig centimeters.

Even later kwam Erwin Ruhe langs, een bekende visser uit onze vriendenkring. Hij had die ochtend al een snoek van honderdeneen centimeters gevangen. Even wat buurten en bijpraten over kunstaas, maar toen ging de hengel van Michael krom. Het resultaat was een mooie snoekbaars, ook die mocht op de foto. Inmiddels zijn we tien meter verderop gevaren met de elektromotor en zijn we daar gaan werpen. Ook hier zat vis, Chau kar met een snoek van vierenvijftig centimeters aan de Shad teez.

Chau kar met snoek

Hierna zijn we een stukje gaan trollen. Onderweg hebben we her en der wel vis gezien op de sidescan en sonar op een diepte tussen de één en drie meter, maar helaas hebben we ondanks de inzet geen aanbeet gehad. Verderop zijn we weer op ankermodus gegaan en overgegaan op het werpend vissen. Helaas was op deze plek niet veel activiteit te bekennen en besloten we weer terug te varen naar de plek waar ik deze ochtend de snoek van vierennegentig centimeters had gevangen. Eenmaal terug op de plek, mijn eerste worp gedaan en gelijk hangen! Een dikke zeventiger, een dappere strijder met wat beschadigingen, zoals een gescheurde staart en beschadigde bek.

Rond een uur of half vier zijn we weer teruggevaren richting de trailerhelling en rond vier uur stonden we weer op het droge. Mijn spullen weer ingepakt en opweg naar mijn vriendin. Tijd voor een welverdiend koud biertje, een paar mooie foto’s en herinneringen aan deze zonnige visdag met toppers van visvrienden. Hopelijk komen er nog vele van deze mooie visdagen het komend roofvisseizoen.

Tot ziens aan de waterkant of bij onze roofvisafdeling!