Jaarverslag VBC

Dit voorjaar hebben we de dikte van de sliblaag gemeten op de Leemputten in Esbeek en de Lange Jan, de resultaten liggen er ver uit elkaar.

Op de Lange Jan kon geen afname worden vastgesteld, waarschijnlijk komt dit omdat de sliblaag het grootste gedeelte van het jaar onder de spronglaag ligt, daar is zo goed als geen zuurstof en dan kunnen de bacteriën hun werk niet doen.

In Esbeek was het resultaat verbluffend, op vrijwel de gehele put was er zo goed als geen sliblaag meer te meten, alleen hier en daar langs de kanten lag nog wat. Om de hele put te gaan krijten was niet zinvol, alleen de kanten behandelen was een optie, maar dan waren de transportkosten voor het coccolietenkrijt te hoog, besloten om dit jaar opnieuw de gehele put te behandelen.

Na jaren van besprekingen met de gemeente over verbeteringen aan het Sweelinckpark is het dit jaar dan eindelijk zover gekomen, Dolmans Landscaping heeft het project toegewezen gekregen en al onze aanbevelingen voor verbeteringen zullen worden uitgevoerd.

Het zogenaamde vissenbos zullen we zelf aan moeten leggen, we hebben hier toestemming voor gekregen, we zullen middels betonblokken het bos op zijn plaats moeten zien te houden omdat we geen palen in de bodem mogen slaan i.v.m. kans op lekkage van de vijver.

Dit voorjaar zullen we dat aan gaan leggen.

Dit jaar is er voor het eerst weer een bespreking geweest met de Gemeente en Waterschap de Dommel over de bestemming van de stadswateren, het wordt tijd dat er duidelijkheid komt hierover zodat we planmatig vis uit kunnen zetten.

In juli volgt er een tweede bespreking, dan zal ook Waterschap de Brabantse Delta deelnemen en zullen de doelen van de diverse wateren worden vastgesteld.

In november ging het weer eens goed mis met het zuurstofgehalte op de Lange Jan, vrijwel alle vis lag ineens aan de oppervlakte naar zuurstof te happen, ook lagen er langs de kanten de nodige karpers versuft op de bodem, deze vissen zijn met netten gevangen en overgezet op het Wilhelminakanaal.

De najaarsomslag is hiervan de oorzaak, onder de spronglaag ligt een zuurstofarme laag water, als de temperatuur van het water zakt komt er een moment dat beide lagen zich gaan mengen met als gevolg een flinke dip in het zuurstofgehalte.

Hier is weinig aan te doen, het water is erg diep naar verhouding met de oppervlakte en er ligt al van een halve eeuw bladafval in dat voor een enorme sliblaag heeft gezorgd. De poging om die sliblaag met coccolietenkrijt aan te pakken is zoals hierboven al te lezen valt mislukt.

Wellicht kan er in de toekomst een aansluiting komen met de waterzuivering voor regenwater van Waterschap de Dommel als die voldoende in gebruik is, dan zou het gezuiverde water op de Lange Jan kunnen stromen en kan er een afwatering worden gemaakt van de Lange Jan naar de sloot die afwatert op de Nieuwe Ley.